Friday 29 July 2011

KENANGAN BANJIR DISEMBER TAHUN 2000...

Assalamualaikum dan salam perkenalan...

Saya ingin menceritakan pengalaman banjir saya pada Disember tahun 2000...
Waktu itu saya masih kecil lagi...saya berumur 7 tahun..walaupun begitu, saya masih ingat lagi peristiwa banjir tersebut dan ia memang sukar untuk dilupakan...

Setiap tahun, banjir akan berlaku di daerah Besut, Terengganu. Akan tetapi banjir pada Disember tahun 2000 merupakan satu kejutan kerana sebelum ini tidak pernah berlaku lagi banjir yang sebesar ini sepanjang hidup saya.

Mengimbau kembali pengalaman banjir pada Disember tahun 2000 di Kampung Gong Kemuntong (KGK), Jerteh, Besut, Terengganu, ia merupakan pengalaman yang pahit pada orang lain tetapi ia merupakan kenangan manis bagi saya.

Sebelum ini, kampung saya sering dilanda banjir kerana ia terletak berhampiran sungai. Walau bagaimanapun, banjir pada tahun 2000 telah mencatatkan sejarahnya tersendiri kerana ia merupakan banjir terbesar dalam 30 tahun di KGK.

KGK terletak kira-kira 1 km dari bandar Jerteh dan 8 km dari kawasan pantai yang menghubungkan Laut China Selatan. KGK didiami kira-kira 150 orang penduduk.


Empangan Jajar, Besut

Mengikut sumber, banjir pada tahun 2000 berlaku kerana tanah tinggi di sebuah bukit di Kampung Keruak yang menjadi kawasan tadahan hujan telah runtuh. Air tersebut telah mengalir dan melimpah ke Empangan Jajar yang terletak di Kampung Gong Duek. Tekanan air menjadi tinggi dan empangan ini tidak dapat lagi menampung tekanan tinggi daripada air. Oleh itu, kerajaan terpaksa membuka empangan untuk mengalirkan air yang berlebihan bagi mengelakkan empangan itu daripada pecah. Air banjir tersebut telah melimpah ke sungai dan kawasan rendah termasuklah kampung saya



Anak Panah merupakan kawasan KGK

Banjir pada tahun 2000 merupakan banjir besar yang terakhir berlaku di kampung saya sehingga kini. Saya masih ingat lagi peristiwa ini walaupun ketika itu saya masih berumur 7 tahun....

No comments:

Post a Comment