Friday 29 July 2011

HARI KEDUA - air mulai naik

Hujan semakin lebat dan tidak berhenti-henti. Air sungai mula melimpah di kawasan rendah termasuklah jalan raya. KGK telah terputus hubungan dengan kampung lain. Kenderaan sudah tidak boleh melalui jalan raya. Beberapa sekolah telah terpaksa ditutup disebabkan banjir ini termasuklah sekolah saya iaitu Sekolah Kebangsaan Pusat Jerteh. Kawasan taman permainan berdekatan rumah saya turut ditenggelami air selain stesen minyak yang terdekat iaitu Petronas dan Esso Mobil. Kemudahan insfrastruktur seperti pengangkutan awam turut terkandas.

Antara kawasan yang dilanda banjir ialah Kampung Tok Has, Kampung Lak Lok, Kampung La, Kampung Nyiur Tujuh, Kampung Jawek, Kampung Tandak, Kampung Lubuk Kawah, Kampung Bukit Yong, Kampung Gong Nering dan Kampung Darau.



Jalan Raya di Kampung Gong Kemuntong menuju ke Kampung Gong Nering


Tiada sebarang kereta boleh melalui air sedalam 1 meter di atas jalan raya

Penduduk kampung bergegas memindahkan kenderaan ke kawasan yang lebih tinggi dan kebanyakannya meletakkan kenderaan di bandar Jerteh kerana di situ kawasan tinggi dan tidak dinaiki air. Keluarga saya tidak perlu risau akan perkara ini kerana pada masa itu kami tidak mempunyai kereta tetapi hanya sebuah motorsikal.

Oleh kerana itu, saya bersama-sama abang dan ayah terpaksa memikul motorsikal untuk diletakkan di ruang tamu di dalam rumah. Kalau ditanyakan orang lain, perkara ini tidak pernah dilakukan oleh orang lain. Bukan sebarang orang yang telah buat perkara ini.....


Air naik dengan begitu cepat...

Akhirnya hajat saya tercapai... Sekeliling rumah saya dibanjiri air. Air naik dengan begitu pantas. Saya dan adik menaiki basikal meredah air banjir di sekeliling rumah sambil bermandi air hujan dan air banjir...

No comments:

Post a Comment