Friday 29 July 2011

HARI TERAKHIR - Penduduk kampung pulang ke rumah masing-masing

Hujan telah berhenti sejak petang semalam. Air banjir semakin surut. Penduduk kampung yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir telah pulang ke rumah masing-masing. Banyak rumah yang kejinga-jingaan kerana diselaputi lumpur. Rumah saya juga tidak terkecuali. Kami sekeluarga bergotong-royong membersihkan rumah supaya kelihatan cantik seperti asal.

Setelah air banjir surut sepenuhnya, saya dan adik mengelilingi kampung untuk melihat persekitaran kampung selepas banjir. Banyak harta benda yang rosak seperti telefon awam dan taman permainan. Saya berkesempatan mengunjungi rumah Pakcik Hasshim dan terkejut kerana kesemua burung puyuh yang dipeliharanya mati lemas semasa banjir kerana tidak sempat dipindahkan ke kawasan tinggi. Kerugian yang dialami Pakcik Hasshim dianggarkan sebanyak RM5000. Saya juga berasa kasihan kepada Pakcik Wail kerana dia juga telah mengalami kerugian yang besar kerana binatang peliharaannya iaitu lembu dan kambing turut mati lemas dalam kejadian banjir ini. Kerugian Pakcik Wail dianggarkan sebanyak RM15000.

Saya berasa bersyukur kerana keluarga saya tidak  mengalami kerugian yang besar seperti yang dialami
Pakcik Hasshim dan Pakcik Wail. Saya juga amat bersyukur kepada Allah kerana tiada kehilangan jiwa yang  dilaporkan berlaku ke atas keluarga dan penduduk kampung semasa kejadian banjir ini.

Saya juga berasa bertuah tinggal di bumi Malaysia kerana bencana banjir yang berlaku di negara saya tidaklah seteruk di luar negara seperti yang sering tertera di kaca televisyen dan di dada - dada akhabar.


AIR banjir menderu deras dari kawasan tinggi seperti jeram sungai di wilayah Sind di Pakistan dalam gambar yang dirakam oleh pertubuhan bukan kerajaan Merlin pada 7 Ogos 2010 

Sumber : 


Pengalaman banjir pada tahun 2000 ini merupakan pengalaman yang paling manis bagi saya dan keluarga serta penduduk KGK secara amnya. Ia telah menjadi sejarah dalam kamus hidup saya. Kenangan banjir ini tidak akan saya lupakan dan sentiasa terpahat di ingatan untuk selama - lamanya.

No comments:

Post a Comment