Friday 29 July 2011

HARI KEEMPAT - air mulai surut

Hujan mulai berhenti sejak petang semalam. Paras air semakin surut sedikit demi sedikit. Saya dan adik sekali lagi mengambil kesempatan untuk bermain dan mandi air banjir... Saya sangat gembira kerana seharian menghabiskan masa untuk mandi air banjir. Kelihatan jiran di sebelah rumah juga tidak melepaskan peluang bermandi-manda air banjir....



Bersama-sama adik - beradik yang lain bermandi - manda air banjir walaupun air masih dalam


Abang saya bemandi-manda air banjir

Ketika bermain air, saya terlihat itik yang dipelihara ayah terlepas dari kandang dan berenang dengan bebasnya melepaskan diri... Kelihatan itik itu berenang dengan gembira dan berenang sangat laju. Aku dan adik ingin mengejarnya tetapi hajat itu tidak kesampaian kerana air masih dalam. Mungkin ini rezeki bagi itik tersebut terlepas daripada disembelih ayah....


Bermain air banjir di luar rumah sekeluarga


Jiranku, Pakcik Wail tidak terkecuali meredah air banjir



Ibu dan ayah saya bergambar di hadapan rumah saya yang ditenggelami air.
Kalau diperhatikan, tiang besar berwarna merah rumah saya itu menandakan bekas paras air banjir paling tinggi 


Kesemua adik - beradik saya dapat merasai pengalaman banjir ini kecuali abang sulung saya kerana pada waktu itu dia sedang menduduki peperiksaan SPM. Dia dan kawan-kawan yang lain tidak dibenarkan pulang ke rumah masing - masing kerana jalan yang menghubungkan sekolahnya dan kampung saya telah dinaiki air.

Kawasan lain yang turut dilanda banjir pada masa itu ialah di Setiu dan sesetengah tempat di kawasan Kuala Terengganu.



No comments:

Post a Comment